Test FollowMe Tandem

//Test FollowMe Tandem

Test FollowMe Tandem

Autor: Adrià Zamel

Muntatge i instruccions

No té cap complicació tècnica, tot i que cal seguir les instruccions al peu de la lletra per assegurar-nos un muntatge correcte i que proporcioni una conducció còmoda, òptima i segura per a ambdós ciclistes. Així mateix, el manual d’instruccions i de muntatge mostra i explica clarament els passos a seguir. En principi, no hauríem de tenir cap dubte.
Consells clau: haurem de mesurar diferents mides i distàncies que seran cabdals en el moment de la conducció. També cal assegurar-se que el canvi de la tanca de la bici gran i la col·locació dels adaptadors en la roda de davant de la bici petita siguin compatibles.

Un altre aspecte a destacar és que tot el sistema ve premuntat, així que només caldrà ajustar-lo a les nostres bicicletes. Es pot muntar en bicicletes de 26”, 29” i 700, per part de l’adult, i en bicicletes de 12” a 20”, per part del nen.

Bàsicament, ajustarem el FollowMe pel diàmetre de la roda i per les dimensions de la bicicleta del nen: quan muntem la brida-suport en el tub horitzontal de la bici del nen i ajustem la mida de les barres d’enganxament, hem de ser molt curosos, ja que ens determinarà tot el comportament del sistema. Amb això graduarem la posició correcta de la roda de la bicicleta del nen –que ha de tocar la placa frontal- i l’alçada de la roda respecte el terra.

L’únic defecte que hem observat és un excés de soldadura en l’eix principal, fet que impedia col·locar el passador del suport. Només ha calgut una mossegada amb la llima per rebaixar la soldadura.

Col·locació a les bicicletes

La col·locació del FollowMe en la bici de l’adult és fàcil i ràpida i no requereix l’ús de cap eina. Però, atenció!: quan rosquem els cargols de seguretat a l’eix (els que aguanten els passadors), hem d’anar amb compte de no prémer massa fort, ja que com que són de plàstic, poden agafar joc i la maneta girarà sobre el cap del cargol; després, no podríem desmuntar-les i hauríem de trencar l’agafador per a poder accedir al cap del cargol. (ens ha passat amb les dues). Tampoc ens hem d’oblidar de col·locar els passadors de seguretat, ja que així el sistema queda ben ferm.

Quan pedalem sense el nen, cal replegar el FollowMe amb la cinta que va subjecta al selló. La posició serà la que ens sigui més còmoda segons la nostra bicicleta i el nostre pedalar. En la bicicleta del nen no hem de desmuntar res de res.

Quan arriba l’hora de remolcar el nen, l’operació no ens costarà gaires segons. És ràpid, fàcil i segur. Igualment, a l’hora de desenganxar: només caldrà que el nen ens ajudi a aguantar la bicicleta de l’adult.

Conducció

Aquí és on el FollowMe marca la gran diferència amb els altres sistemes.

Quan no portem el nen, l’aparell ni es nota. Només amb camins molt pedregosos pot trontollar una mica i fer soroll, però no afecta per res la conducció.

Quan remolquem el nen, la sensació és com si anéssim amb un tàndem, és a dir, que la pedalada del nen es nota i és efectiva. El fet de tractar-se d’un remolc articulat, fa que mai treballi en posicions ni angles forçats. La roda de la bici del nen, com que queda molt propera del terra, fa que aquest quedi en una posició natural. No l’obliga a anar com si ‘aixequés roda’, sinó tot el contrari, el nen pedala amb naturalitat. Tot plegat genera la sensació d’anar amb tàndem. Per l’adult és còmode i fàcil de conduir –només cal tenir en compte la longitud a l’hora de fer revolts tancats. I pel nen, també genera la sensació de tàndem, fent que s’impliqui en la pedalada.

Per via verda pavimentada: És el terreny ideal i més fàcil. Podem col·locar la roda del nen molt propera al terra, uns 2-3 cm. Això augmentarà la comoditat del nen, la sensació de seguretat i la sensació de ‘tàndem’ a l’hora de pedalar. Quan pedalen adult i nen, la inèrcia és brutal! Es comporta estable fins a 30 km/h. Segurament, la roda tocarà al terra en algun sotrac, però no provoca cap problema. És àgil tant en les pujades com en les baixades. La frenada és prou eficient encara que només freni l’adult. Cal tenir en compte que pel fet de dur la roda molt baixa, si girem amb un angle extrem, la roda es pot clavar al terra. En el nostre test, això no ens ha passat mai en marxa, només estant parats i després al fer un canvi de sentit de 180°.

Per pistes i camins: Aquí és on es nota l’agilitat del sistema. En terrenys més complicats, amb pedres, arrels, sotracs, es segueix comportant àgil i dinàmic. La raó és que ni la bici de l’adult domina la del nen ni al contrari. Segons les dificultats del terreny, potser convindrà aixecar la roda del nen, uns 4 o 6 cm  -encara que nosaltres hem fet tot el test només a 3 cm, fins i tot fent algun corriol. A velocitats de creuer de 12-15 km/h és quan es comporta més estable i proporciona més sensació de seguretat. Per pistes bones, podem rodar a 20-25 km/h amb total confiança. La pedalada del nen, per lleu que sigui, es transfereix al tàndem, es nota especialment en fortes rampes i en trams rodadors. Cal dir que al tractar-se d’un sistema articulat, fa que sigui molt maniobrable.

Per corriols: La seva maniobrabilitat és excel·lent. Per fer corriols, d’una banda es requerirà l’habilitat de l’adult, però de l’altra, proporcionarà seguretat al nen fent que s’ho passi d’allò més bé. Hem d’anar en compte amb els revolts i amb els graons. La longitud total del tàndem farà que sigui gairebé impossible saltar per davant. No és el seu terreny ideal –evidentment- però pot ser molt divertit per passar una bona estona!

Material (disseny i acabats)

El disseny és sobri i eficient. El just i necessari. Pel que fa als materials, malgrat la robustesa de l’estructura, presenta alguns punts febles:
D’una banda, les parts mòbils i amb fregament acaben perdent la pel·lícula cromada i en alguns punts apareixen signes d’òxid –això després de 3 setmanes d’ús i vivint a la intempèrie- Si tenim la precaució de netejar-lo i engreixar-lo amb unes gotes d’oli de tefló, quedarà protegit i funcionarà com una seda. Malgrat aquesta fàcil solució, potser convindria que es tingués en compte en properes versions. La pols, el fang i la pluja, el castiguen.
D’altra banda, les manetes o agafadors de plàstic, tant dels passadors de la tanca com les rodetes que fixen la bici del nen, acaben agafant joc –de prémer i afluixar- si no anem molt en compte a l’hora de prémer-les, cosa que trobo inevitable. En el nostre test, han agafat joc les dues manetes dels passadors de la roda de la bici de l’adult; per a poder afluixar-les ha calgut trencar-les per a accedir al cap del cargol. Igualment amb una de les que tenim per fixar la bici del nen.

Conclusions

Després de més de 250 km per terres suïsses i catalanes, el FollowMe ha superat amb escreix les nostres expectatives.

En una primera impressió sembla un invent del diable, aparatós i farragós, però tot el contrari, és manejable, maniobrable i fàcil de muntar i desmuntar. Només serà difícil de col·locar en el maleter del cotxe, però sempre tenim l’opció de deixar-lo muntat a la bici.

Els punts febles, que només són a nivell dels materials utilitzats i que no afecten la funcionalitat ni la seguretat, queden compensats i superats per la seva operativitat en el moment d’utilitzar-lo. Pel nen, és un sistema dinàmic que li permet pedalar al seu ritme o deixar-ho de fer quan ja està cansat. El nen va col·locat sobre la bici de forma natural, generant així tal sinergia amb l’adult, com si es tractés d’un tàndem. El nen condueix amb naturalitat, malgrat tenir el manillar solidari a l’eix del remolc, però el fet de no tractar-se d’una estructura rígida li dóna mobilitat i agilitat. El nen pot ajudar pedalant i frenant. Per l’adult, quan no remolca el nen, l’aparell no afecta per res a la conducció, és com si portéssim un porta-paquets. En el moment de remolcar, sembla talment que anem amb tàndem i en cap moment ens sentim dominats per la bici del nen. La pedalada del nen es nota efectivament!

Enganxar o desenganxar la bici del nen és qüestió de segons i gairebé ho podem fer sols, ja que el sistema és excel·lent.

 

Enllaços relacionats

Vídeo del test

By | 2012-10-22T12:38:30+00:00 octubre 22nd, 2012|Consells|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment